El meu compte
info@fsaus.cat
93 885 56 63
Necessites ajuda?
Aliments per prevenir els signes de l’envelliment

blog_capsalera_fsaus-vellessa-vi

L’envelliment és un procés natural i que es produeix quan s’oxiden els teixits pels mecanismes de respiració i metabolisme de les cèl·lules del cos. Tot i que no podem fer res per evitar-lo, l’alimentació juntament amb un estil de vida saludable són capaços  de retrassar aquest envelliment i evitar la presència de malalties degeneratives.

Els radicals lliures són determinants en el procés d’envelliment. Són unes molècules que s’originen de forma natural i que ataquen a les cèl·lules provocant danys en la seva estructura química i el resultat és la degeneració de les cèl·lules, l’envelliment precoç i la malaltia (inclòs el càncer).

Els radicals lliures poden provenir del propi organisme o bé per contaminació externa ( fum del tabac, medicaments, pesticides i altres contaminants). Si s’acumulen en l’organisme poden donar lloc a alteracions en les membranes i danyar el material genètic, provocant un envelliment precoç i fins i tot produint lesions tumorals o cancerígenes.

Com podem envellir saludablement?

1)     Consumiu antioxidants. Els aliments d’origen vegetal, especialment les fruites, les verdures i hortalisses fresques, proporcionen abundants substàncies d’acció antioxidant que neutralitzen l’acció dels radicals lliures. Els antioxidants més coneguts són les vitamines A, C i E.

La vitamina A pot ser tant d’origen animal o vegetal. D’origen vegetal, la trobem en fruites i verdures ataronjades com l’albercoc o la pastanaga, vegetals de fulla verda com els espinacs i altres aliments com el meló. Si és d’origen animal es pot obtenir principalment del fetge dels animals,  la llet i productes làctics i els ous.

La vitamina C la trobem sobretot en els cítrics o vegetals de fulla verda.

I la vitamina E la podem trobar sobretot en fruits secs, pastanagues, alvocat, espinacs, entre altres.

2)     Eviteu la contaminació per substàncies químiques, és a dir l’absència del tabac i altres drogues ajuda a retrassar l’envelliment.

3)     Afavoriu els processos depuratius i de desintoxicació hepàtica, mitjançant una ingesta suficient d’aigua i de fruites i verdures, ja que la major part de les quals són diürètiques. D’aquesta manera augmentem la producció d’orina.

 Quins són els aliments més indicats contra l’envelliment? 

Les fruites, les hortalisses i els fruits secs oleaginosos constitueixen la major font d’antioxidants, ja que proporcionen betacarotè i vitamines C i E. Són capaços de neutralitzar l’acció dels radicals lliures i d’aquesta manera frenen el procés d’envelliment cel·lular.

Fruites cítriques: Contenen tres antixodiants: betacarotè, vitamina C i flavonoides que protegeixen les cèl·lules de l’envelliment.

  • Raïm: és molt ric en un antioxidant anomenat resveratrol i que es troba sobretot a la pell del raïm. Intervé en la prevenció de malalties cardiovasculars, és anticancerigen, antioxidant i antibacterià.
  • Carxofa: Afavoreix els processos de desintoxicació hepàtica, gràcies als quals, s’eliminen els radicals lliures que contaminen l’organisme
  • Api i ceba: Són bons depuratius de la sang, que afavoreixen l’eliminació de substàncies de desfet amb l’orina.
  • Maduixa: són una de les fruites amb major poder antioxidant
  • Fruits secs, entre els quals l’ametlla: Un bona font de vitamina E, antioxidant i protectora contra el càncer i l’arteriosclerosis.
  • Tomàquet: conté licopè, que li dona el color vermell característic i actua en la prevenció de malalties cardiovasculars i certs càncers.
  • All: Proporciona seleni, necessari per l’acció dels enzims antioxidants del propi organisme. Protegeix contra el càncer i l’arteriosclerosis.

La dieta mediterrània que inclou tots aquests aliments i molts d’altres és una bona opció per controlar l’acció dels radicals lliures i envellir saludablement.

Elisabet Miarons
Dietista- Nutricionista
Llicenciada en Ciència i Tecnologia  dels Aliments